Naslovna HKD Napredak Osvrt na knjigu don Luke Brkovića “U službi Bogu i čovjeku”

Osvrt na knjigu don Luke Brkovića “U službi Bogu i čovjeku”

68

Naslov najnovije knjige dragoga nam svećenika don Luke Brkovića upućuje, odnosno referira se na osnovnu službu i zadaću kršćanstva – služba Bogu, a onda bratu čovjeku. Neopoziva je to misao vodilja koja neosporno i nenametljivo služi na ponos svim ljudima bez obzira na to  kojoj vjeri pripadali i koji posao ili službu u međuvremenu obavljali. Ono što je don Luka činio u svim sretnim ili nesretnim prigodama tijekom života znak je strahopoštovanja pred Stvoriteljem čiju je službu s krajnjom poniznošću obavljao, a i pomaganja bratu čovjeku kojega je primio u nemirnim ratnim vremenima čije su okolnosti bile sve samo ne sretne i zadovoljavajuće.

Knjiga U službi Bogu i čovjeku nudi razloge i smisao ljudskoga postojanja u Bogu kao konačnom utočištu i to se vidi kroz retke te knjige, posebice u autorovim strukturiranim mislima čiji mironosni i mudri odgovori ili čovjekove dvojbe o temeljnim ljudskim pitanjima nikoga ne ostavljaju ravnodušnim.

U samom proslovu knjige, a to možemo vidjeti na slikama, autor se susreo s mnoštvom intelektualaca različitih vjeroispovijesti, struka i zanimanja: sveučilišnih profesora, liječnika, ekonomista, pravnika, likovnih umjetnika, glazbenika i političkih dužnosnika. Mnogima je sam autor pomogao, a najviše mladim studentima koji su došli studirati u Sarajevo; pomogao im je naći smještaj, topli obrok i prihvatljiv dom.

Lik i djelo don Luke Brkovića možemo objasniti kao parafraziranje čovjeka koji nikada nije bježao od životnih izazova ma koliko teški i sumorni bili. Njegovo je službovanje na mnogim mjestima diljem BiH znak Kristove maksime evanđelja ili uopće evangelizacije, a to je nenošenje dva štapa i dvije haljine viška, što je takoreći put odricanja i žrtvovanja pred čijim odajama svaki Kristov službenik mora proći i očitovati se u službi koju obavlja.

Služba i djelovanje svećenika don Luke Brkovića vezani su uz najveće kulturno  udruženje Hrvata – HKD Napredak čije je smjernice i djelovanje don Luka s osobitim ponosom propagirao, što se posebice odražavalo na potrebu ekumenizma i međusobnoga zajedništva u zlosretnim ratnim okolnostima. Ono što je don Luka Brković radio za HKD Napredak upravo je davanje prilika mladim ljudima i vjera u njih kao promicatelje temeljnih etičkih vrijednosti. Njegovo se prijateljstvo s počasnim predsjednikom HKD Napredak monsinjorom Franjom Topićem provlači kroz knjigu i na mnogo mjesta se vidi da je na njegovom duhovnom, životnom i svećeničkom putu biljeg autoru dao upravo Franjo Topić čije je prijateljstvo više puta potvrđeno, kako u samim događajima, tako i u dvojbama samoga autora u knjizi.

Životna priča don Luke Brkovića i njegov zlatni jubilej u svećeničkom i svekolikom smislu ne mogu stati u ovu knjigu, a ni u neki pozamašni roman ili film. To je gomila neispričanih i ispričanih priča uskovitlana kao vihor u svim autorovim podvizima. U konačnici, don Luka uvijek je sebe smatrao običnim čovjekom, nikad više ni manje superiornim od svih ostalih, što je znak poniznosti, osebujnog karaktera i privlačnosti koja ne graniči sa sebeljubljem i isticanjem svojega ja. Upravo je snaga don Lukine knjige jednostavnost ophođenja prema ljudima s margine društva čije moralne norme autor iznosi kao relevantne, obzirne i Bogu ugodne. Autor mnogo puta u knjizi zahvaljuje Bogu kao neospornom autoritetu i smislu svega postojećeg. Njegov je cjelokupni smisao Krist i križ kao put i oblik ljudskoga prosvjetljenja i spasenja cijeloga čovječanstva. U patnji križa autor ističe katarzu čovjekova ja u predmetnoj stvarnosti, bivanju i bivstvovanju u svijetu oko nas. Autorova sklonost pribjegavanju teološkoj i filozofskoj argumentaciji kada je u pitanju problematika samoga čovjeka je dar s kojim autor svrsishodno prednjači u odnosu na druge autore.  Posebno se to odnosi na autorovo obrazovanje i naknadno studiranje u kojem mu je znatno olakšao uvaženi sveučilišni profesor Esad Ćimić kome don Luka naročito zahvaljuje u samoj knjizi.

Životni je put don Luke Brkovića sve samo ne fino utabana staza kojom može proći baš svaka stopa. To je prije svega vijugava staza puna drveća, divljih zvijeri i rupa po kojoj samo iskusan i dobro opremljen putnik može naći pravo rješenje ili putokaz. Kao što reče jedanput veliki njemački nobelovac i književnik Herman Hesse: Bog nam ne šalje očaj da bi nas ubio, već da bi novi život u nama probudio. Tako godine i zlatni jubilej dragog nam svećenika don Luke Brkovića ne mogu stati u njegovu najnoviju knjigu U službi Bogu i čovjeku kao ni cijeli njegov život. Cijeli je autorov život jedna velika i ogromna epopeja koja može stati u sljedeće riječi: služenje najprije Bogu, a zatim čovjeku. Sve ostalo je prazan papir na kojem životno iskustvo ispisuje nove stranice života i ljudske zbilje.

Piše: Ivan Vrljić, tajnik HKD Napredak, Glavna podružnica Mostar