Naslovna Društvo IDPI predstavio prijedlog izmjena Izbornog zakona BiH kojim se implementiraju sve presude...

IDPI predstavio prijedlog izmjena Izbornog zakona BiH kojim se implementiraju sve presude Ustavnog suda BiH i međunarodnih sudova

Institut za društveno politička istraživanja iz Mostara danas je u Hrvatskom domu Hercega Stjepana Kosače na četvrtoj, posljednjoj, panel diskusiji, povodom 25 godina, od potpisivanja Daytonskog mirovnog sporazuma predstavio dva prijedloga izmjena Izbornog zakona BiH koji provodi sve mjerodavne odluke Ustavnog suda BiH i Europskog suda za ljudska prava.

Tim prijedlozima se osigurava izbor legitimnih političkih predstavnika u tijela vlasti koja pripadaju konstitutivnim narodima, u Predsjedništvu BiH i domovima naroda.

Prijedlog A podrazumijeva samo izmjenu Izbornog zakona BiH, dok bi za IDPI-jev Prijedlog B bile potrebne izmjene Ustava BiH, Ustava FBiH i Izbornog zakona BiH.

Postavljajući pitanje zašto baš prijedlog A i prijedlog B, panelist Ivan Vukoja kaže da je to zato što su država i društvo u velikoj političkoj i institucionalnoj krizi. Zato što ne postoji povjerenje između političkih predstavnika konstitutivnih (ustavotvornih) naroda, odnosno zagovornika i provoditelja tri dominantne političke platforme u BiH, konfederalizma (srpski blok), federalizma (hrvatski blok) i unitarizma (bošnjačko-bosanski blok).

Prema njegovim riječima u BiH ne postoji niti jedan prijedlog, osim ovog IDPI-evog koji bi otklonio svaki vid diskriminacije prema presudama Europskog suda za ljudska prava.

U prijedlogu IDPI-a se kaže da je u duhu Daytonskog mirovnog sporazuma i temeljnog načela Ustava BiH, jedino ispravno tumačenje Članka V. Ustava BiH i Članka 8.1. Izbornog zakona BiH slijedeće:

-Nužno je da „jedan Hrvat“ bude legitimni hrvatski predstavnik, pri tom je moguće, ali nije nužno, da „jedan Hrvat“ bude i pripadnik hrvatskog naroda.

Stoga je u potpunosti sukladno Ustavu BiH i Daytonskom sporazumuu da „jedan Hrvat“ ili „hrvatski član Predsjedništva BiH“ bude kandidat koji se izjašnjava kao Rom ili Židov. Ili kao građanin/Bošnjak/Srbin/Albanac/Marsovac. Jedino što Ustav BiH i Daytonski sporazum traže i zahtijevaju je da „jedan Hrvat“ ili „hrvatski član Predsjedništva BiH“ bude legitimni predstavnik hrvatskog naroda, kaže Vukoja.

Prijedlogom B se mijenja Ustav BiH, svako može birati svakoga, ali se matematičkom formulom sprječava zloupotreba.  Prijedlogom B rješavaju se sve presude i domaćih i međunarodnih sudova.

Član stručnog tima IDPI-a, Milan Sitarski, je predstavio i dva načina izbora izaslanika u Dom naroda Parlamenta BiH. Također, model A podrazumijeva izmjene Izbornog zakona BiH dok model B podrazumijeva izmjenu Ustava BiH. Suština izjave kandidata za izaslanika u Domu naroda je da predstavlja konstitutivni narod koji ga je izabrao.

Proporcionalno predstavljanje Bošnjaka, Hrvata, Srba i Ostalih je zagarantirano bez obzira gdje žive u FBiH (hrvatski glasač u Goraždu ili Sarajevu ima u potpunosti jednaku vrijednost glasa kao hrvatski glasač u Mostaru, Livnu ili Širokom Brijegu – isto važi i za bošnjačke, srpske i Ostale glasače) i zasnovano je na postotku Hrvata, Bošnjaka, Srba i Ostalih koji žive u svakoj od izbornih jedinica u odnosu na ukupan broj Hrvata, Bošnjaka, Srba i Ostalih u FBiH. To znači da Hrvati u većinski bošnjačkim ili srpskim područjima (i obratno) imaju jednaku vrijednost glasa kao Hrvati u većinski hrvatskim područjima, i da oni također mogu postati izaslanik u Domu naroda FBiH.

M. Landeka