Mladi robotičari iz Tuzle, Selma Mujačić, Adi Bojić i Ismar Aljukić, polaznici STEM akademije, spremaju se za Svjetsku olimpijadu iz robotike u Panami. Putuju u petak, a pripreme su u završnoj fazi. Tročlani tim već je ostvario izvanredan uspjeh, treći su u Europi, a osmi u svijetu.
Uspjesi koje polaznici STEM akademije postižu na svjetskim i državnim natjecanjima iz robotike rezultat su višegodišnjeg rada na programu iz ove oblasti koju je ova akademija razvila i njeguje posljednjih sedam godina. Članovi tima iz Tuzle su trostruki državni prvaci iz robotike. Prošle godine su bili treći u Europi, a osmi u svijetu.
„Za ovogodišnju olimpijadu se pripremamo još od februara. Zadatak je koncipiran kroz dvodnevno takmičenje gdje djeca, odnosno robot koji oni samostalno kreiraju mora da odradi određene zadatke na samoj stazi. Težina zadataka je određena brojem bodova i cilj je da u određenom vremenskom intervalu samostalno odradi što više zadataka i skupi što više bodova“, kaže Dejan Bojić, trener tima.
Svi članovi tima imaju zadatke koje je bilo potrebno završiti kako bi robot bio napravljen, funkcionalan i što precizniji. Adi Bojić je imao zadatak napraviti konstrukciju lego robota.
„Ja sam napravio robota od lego kockica koje smo dobili u setu. Robot se sastoji od motora, senzora i pametne glave. Zadatak motora je da pokupi ili pogura određene kockice, senzor treba da detektuje na kojoj poziciji je neka kockica koja se treba postaviti, da prati liniju koja se nalazi na stazi. Svi programi se nalaze u pametnoj glavi robota. Na njega su povezani svi senzori i svi motori, a lego kockice služe da sve to spoje u jednog robota. Na svakom takmičenju imamo drugačije zadatke, neki budu dosta zahtjevni, ali mi smo zadovoljni da iz svega toga naučimo“, pojašnjava Adi Bojić, član tima koji putuje na Svjetsku olimpijadu iz robotike u Panamu.
Zadatak Selme Mujačić, također članice tima je da programira sve što robot treba uraditi u određenom vremenu na stazi.
„Njegov zadatak je da na samom početku detektira boje, da na određenom dijelu staze, a uz pomoć kolor senzora, detektira kockice, pokupi i ostavi na mjesta koja su predviđena za to i da uradi solarne panele, odnosno da povuče polugu. Sve ovo robot radi samostalno nakon pokretanja. Nije izvjesno hoće li baš uvijek baš sve što smo planirali uraditi, jer je komplikovano uskladiti sve vrijednosti koje trebaju biti usklađene da bi on obavljao funkcije koje su mu zadane, a ima mnogo utjecaja na to – svjetlost, baterija, a i činjenica da je ovo ipak lego set. Moja je uloga da to što preciznije isprogramiram kako bi po pokretanju robot uradio većinu zadataka koje treba, odnosno što više“, kaže Selma Mujačić.
U svemu tome važnu ulogu igra i konstrukcija robota za koju je zadužen Ismar Aljukić, član tima.
„Osnovni blokovi robota koje ja izrađujem mu omogućuju kretanje, okretanje i detekciju boja. Detekcija boja radi uz pomoć senzora, a na osnovu toga određuje šta će kasnije raditi. Da bismo umanjili efekat neizbježnih grešaka na motoru, koristimo žiroskop kako bi se robot kretao na pravoj liniji“, kaže Ismar Aljukić.
Iako su do sada postigli sjajne rezultate, članovi STEM akademije nemaju odgovarajuću podršku društva. Uglavnom se financiraju iz sredstava koja sami prikupe, a voditeljica STEM akademije kaže da ih država uopće ne prepoznaje kao predstavnike Bosne i Hercegovine na svjetskoj razini.
„Ono sa čim se susrećemo posljednjih godina, odnosno od dolaska ovog programa u Bosnu i Hercegovinu je potpuno neprepoznavanje uspjeha koji ova djeca postižu, ne samo ova, nego u sve tri kategorije. Država Bosna i Hercegovina šalje delegaciju od 20 takmičara i trenera na svjetske olimpijade. Naše kolege iz Zenice idu sa STEM akademije sa dva tima u druge dvije kategorije. Država nas niti prepoznaje, niti nam komplimentira. Ono što mi uspijemo prikupiti sredstava da bismo se pojavili na ovakvim takmičenjima je uglavnom na lokalnom nivou. Država ne prepoznaje vrijednost, a proklamira da mi trebamo raditi na tome da zadržimo mlade, da napravimo programe koji će ih zadržati. Evo, ovo je konkretna prilika gdje treba promovirati ovakve uspjehe i ovakvo znanje“, kaže Selma Mujačić, voditeljica STEM akademije iz Tuzle.
Enisa Alibalić